Jaká je příčina, že Motúčko vyjede s daleko těžšími náklady daleko prudší kopce, než konkurence?!
Krátce: Stejnosměrný sériový motor stejného typu, jako se používá v elektrických lokomotivách. Má obrovský – ze všech možných typů elektromotorů bezkonkurenčně největší - záběr hned od rozjezdu a v Motúčku je tento záběr navíc ještě čtyřicet sedmkrát zvětšen planetovou převodovkou unikátní konstrukce.
Podrobně:
Zatímco konkurence používá motory označované anglickou zkratkou BLDC a k nim žádnou nebo maličkou převodovku, zkonstruovali jsme my Motúčko s motory stejnosměrnými sériovými s planetovou převodovkou.
BLDC motory mají svůj plánovaný výkon při vysokých otáčkách a z nich vyplývající vysoké rychlosti - jako například u elektroskútru. Ale poběžíte na zahradě s elektrickým kolečkem čtyřicet kilometrů za hodinu?! Určitě ne - a proto musí být konkurenční elektrická kolečka zpomalena řídící elektronikou řádově desetkrát. A přitom zásadně a totálně klesne i výkon, tedy síla, technicky řečeno kroutící moment jejich motorů a tím síla jejich koleček. Mohou tedy používat třebas motory s plánovaným výkonem 500 nebo i 1.000 W a není jim to nic platné – jejich kolečka končí tam, kde my teprve začínáme. Tak například šikmou dráhu v našem Šourúmu vyjede Motúčko v pohodě se 180 kily nákladu, zatímco konkurence končí na 25 kilech. Další jejich nevýhodou je, že při takto neekonomicky zpomalených otáčkách nehospodaří dobře s elektřinou a brzy baterii vybijí.
Sériový stejnosměrný motor Motúčka si naproti tomu pracuje ve svých optimálních otáčkách a na příjemnou pracovní rychlost je převádí planetová převodovka. A jak už bylo řečeno, náš typ motoru se vyznačuje obrovským záběrem hned při rozjezdu - motory tohoto typu se používají například v tramvajích a elektrických lokomotivách. Všimněte si, jak se plně naložený vlak bez zaváhání rozjede. A právě tak pracuje naše Motúčko!
.
.
Jaké Motúčko si podle výkonu vybrat?
Krátce: I s Motúčkem Klasik vyjedete s rozumným nákladem ca 80 kilo každý sebeprudší, po dvou ještě pochůzný kopec.
Podrobně: První a základní rozhodnutí vůbec nemusí a nemá být o výkonu motoru, protože všechny tři velikosti jsou výkonově plně dostatečné. Motory Klasik (250 W), Power-Extra Power (300 W) a Herkules (400 W) se sice výkonem zdánlivě neliší tak moc, rozhodující je ale kroutící moment. Ten mají všechny Motúčkové motory obrovský, což právě dělá to, že Motúčko se před žádným kopcem nezastaví a je obrovskou výhodou před motory BLDC. Nicméně, Klasik je motor dvoupólový, Power-Extra Power čtyřpólových, což mu dává kroutící moment o polovinu vyšší. Herkules je čtyřpólový a navíc má magnety ze vzácných zemin – což dává kroutící moment ještě o polovinu vyšší, než u Powerů. Klasik si v prudkém kopci zpomalí, Power-Extra Power kopec příliš necítí a Herkules se do prudkého kopce rve jako drak.
První rozhodnutí musí být tedy nikoli o motoru, ale o řadě. A v tom je nejdůležitější, zda Vám vyhovuje příjemná pochůzková rychlost 4,2 km/h – příjemná ale konstantn – pak tedy volte kteroukoli řadu kromě řady Extra í anebo zda chcete rychlost stroji diktovat Vy - pak volte řadu Extra.
Moc důležitá jsou zadní kola Triglav = je to žárově zinkovaná náprava s bantamovými koly šířky 9 cm, samozřejmě zatáčecí, s pérovým tlumičem. Vybral bych si je vždy a ke každému modelu – lidé mi často říkají: Motúčko je príma. S Triglavem je to dvakrát príma!
.
.
Jak je to s rychlostí Motúčka, s brzdou a zpátečkou?
Krátce: Základ je pohon Vpřed rychlostí chůze = 4 km/h a brzda motorová s rekuperací. Je ale také možné mít větší komfort = elektrickou brzdu s pevně nastaveným účinkem anebo Plynulou regulaci Vpřed/Zpět/Brzda.
Podrobně: Motúčka řady Standard a Power mají přes ovládací relé motor přímo napojený na baterii, což znamená jednu rychlost (4,2 km/h) Vpřed. Všechny typy Motúček mají rekuperační diodu, což znamená, že při jízdě s kopce rychlostí asi 4 km/h a vyšší se směr proudu obrátí a elektřina nabíjí baterii. To příjemně brzdí – asi tak jako trojka bez plynu při jízdě autem s kopce. Pokud je v názvu Motúčka slovo Plus, pak mají navíc již zabudovanou elektrickou brzdu s pevně nastaveným brzdným účinkem. Potřebné intenzity brzdění dosahujete tím, jak často a na jak dlouho brzdu stisknete. Motúčka řady Extra jsou vybavena výkonovou tranzistorovou elektronikou, která zajišťuje plynulou regulaci rychlosti Vpřed i Vzad a také plynulou regulaci elektrické brzdy. Prostě, jak hodně tisknete palcem páčku, tak rychle jedete nebo tak silně brzdíte. Plynulá regulace je na bázi šesti silových tranzistorů, doplněných o velké množství dalších prvků silové elektřiny jako jsou optočleny, měnič, zenerovy diody, diody, odpory, chladiče, pojistky a především mikroprocesor s vloženým programem, který se liší podle řady Motúčka. Regulace je stavěna na mimořádné zátěže a proudové rázy při rozjezdech v extrémně prudkých kopcích či prudkém i nárazovém brzdění a oproti normálnímu provoznímu stavu má koeficient bezpečnosti 8,5. Jak už jsem řekl, Plynulá regulace v sobě obsahuje také rovnocennou plynulou Zpátečku (všechny používané motory jsou pravolevé a je jim šuma fuk, jestli jedou dopředu nebo dozadu). Ve skříňce elektroniky a nově již přímo v pravé ovládací rukojeti je zabudovaná světelná dioda, která indikuje zvolený režim a dále je ve skříňce voltmetr, který ukazuje napětí na baterii. Kromě toho jsou všechna zadní kola Triglav vybavena mechanickou parkovací brzdou.
.
.
Jakou korbu si vybrat?
Krátce: Vhodnou na materiál, který budete vozit.
Podrobně: Koreb je více a důležité je, že jsou vzájemně vyměnitelné, a to asi za tři až čtyři minuty. V základu je pro všechna Motúčka kromě Mokaře korba 100 l z pozinkovaného plechu, která velmi dobře slouží na kamení, hlínu, písek, beton, ale samozřejmě také na lehčí materiály. Abyste ale uvezli více, jsou tu korby plastové 120 l a 200l. Někdy se zákazníci ptají, zda se nerozbijí. Odpověď je jednoduchá n: Ještě jsem nejen neviděl, ale ani neslyšel, že by plastovou korbu někdo dokázal rozbít. Na dřevo nad 50 cm dlouhé je tu trakařová nástavba. Velký Mokař je pak trakařový speciál – na něj se už žádná další korba nedává.
.
.
Když nechci vysýpat Motúčko ručně?
Krátce: Žadný problém!
Podrobně: Zvolte Vyklápěcí mechanizmus k Motúčku – ten se používá pro Motúčka jednokolová ( nebo tříkolová pokud máte zadní kola Triglav) nebo korbu s odnímatelnou bočnici anebo některé ze čtyřkolových Motúček, tedy Koňačku, Koňku (obě mají mechanizované vyklápění dopředu) nebo Jumbo Double s bočním vysýpáním.
.
.
Je baterie součástí dodávky Motúčka?
Krátce: ANO
Podrobně: Ano, samozřejmě, baterie YUASA speciálně vyvinutá pro pohon elektrických vozidel o kapacitě 22 Ah a nominálním napětí 12 V je součástí a v ceně každého Motúčka (u dvoumotorových Motúček . Baterie je kyselinová, uzavřená, kyselina je absorbována ve skleněné rohoži a může tudíž pracovat a být skladována v jakékoli poloze. Nemusíte se o ni starat jinak, než že ji správně nabíjíte a dobíjíte. A to je velmi důležité! Přečtěte si, prosím, správné zásady na www.motucko.cz.Nejdůležitější je nabíjet baterii nejpozději tehdy, když napětí v klidu poklesne na 11,4 V. Dříve nabíjet baterii můžete a bude ráda. Baterie tohoto typu nemají žádný paměťový efekt a hluboké vybíjení (tzn. pod 11,4 V v klidu) jim naopak škodí. Napětí snadno vidíte na voltmetru, kterým je každá Motúčková baterii vybavená.
Jako novinku zavádíme možnost objednat si baterii LiFePo, která je sice dražší, za to má ale několik výhod: Především je třikrát lehčí a při stejné nominální hodnotě kapacity je tvrdší – to znamená, že jednak si udržuje až do vybití skoro stejné napětí a jednak má větší výtěžnost – při stejné nominální kapacitě s ní můžete déle jezdit. Lze ji nabíjet naší klasickou nabíječkou – pak nabíjení trvá zhruba stejně dlouho aneb speciální nabíječkou, a pak ji lze nabít asi třikrát rychleji.
.
.
Jak dlouho baterie vydrží od nabité do nabití?
Krátce: DLOUHO
Podrobně: Ani podrobně nemá smysl ukazovat diagramy, jak se baterie vybíjí. Více energie z ní dostanete, když čerpáte menší proudy delší dobu, než vysoké proudy kratší dobu. Ale v terénu si samozřejmě nemůžete vybírat – nicméně platí, že i turbo-pracovníkům vydrží nabití aspoň jednu pracovní směnu. Nezapomeňte, že jediná, ale skutečně potřebná údržba baterie je – nabít ji nejpozději při 11,4 V v klidu (napětí vidíte na vestavěném voltmetru). A když budete nabíjet dříve, bude to pro baterii ještě lepší. Nemá žádný paměťový efekt, takže nabíjejte klidně po každé práci. A kdybyste náhodou pracovali ještě víc než turbo-pracovníci nebo si Motúčko předávali směnu po směně z ruky do ruky, pak je tu možnost rychlo-výměnného provedení a dvou baterií.
.
.
Je nabíječka součástí základní dodávky Motúčka?
Krátce: NENÍ
Podrobně: Nabíječka součástí Motúčka není a to z toho důvodu, že můžete případně používat také kvalitní nabíječku autobaterií, kterou již možná doma máte. Nechceme Vám naši nabíječku vnucovat. Nicméně, používate-li jinou než naši, musí mít alespoň tyto základní parametry:
-nejvyšší svorkové napětí v průběhu nabíjecího cyklu 14,8 až 15 V
-nabíjecí proud s omezením na maximum 6,6 A
-automatické přepínání do udržovacího režimu při nabití baterie
Nabíječky Bravo, kterou naleznete v sekci Příslušenství tyto parametry a mnohé další ochrany mají. Jsou to chytré nabíječka a zajistí Vám správné nabíjení nejenom baterie Motúčka, ale také auto- a všech ostatních dvanácti voltových baterií. Ta o stovku dražší má navíc ještě funkci Repair=opravu za-sulfatovaných baterií. Ta funkce opravdu funguje – kromě naší zkušebny jsem se o tom i sám přesvědčil. Používám naši baterii jako startovací k benzínovému traktůrku a malí vnuci, kteří si na něm hráli, mi otočili klíčkem zapalování. Když jsem za týden chtěl sekat, bylo na baterii 0 voltů – což je normálně pro olověné baterie smrtelné. Přes funkci Repair se i ale baterie po dvou dnech zotavila tak, že nyní napětí drží a jako startovací ji používám stále a nadále.
.
.
Jaký je rozdíl mezi motory řady Klasik a motory ostatních vyšších řad?
Krátce: S motorem Klasik vyjedu s rozumným nákladem (asi 80 kg) každý po dvou ještě pochůzný kopec. A přes všechny výzvy mi nikdo nikdy nedokázal opak!
Podrobně:. Při soutěži pásové techniky na nejstrmějších evropských vinicích na řece Mosel jsme s Standardem vyvezli nahoru stotřicetikilového pořadatele – a to už terén nebyl po dvou schůdný a táhli jsme se Motúčkovým navijákem. Faktem ale je, že si Motúčko této základní řady při takové námaze už zpomalí..
.
.
Má Motúčko volnoběžku a k čemu slouží?
Krátce: Ano, má, každé.
Podrobně: Každé Motúčko je vybaveno volnoběžkou, umístěnou v převodové skříni. Zvenku je to pravoúhlý nerezový čep. Když je ve své horní poloze (jakoby vytažen z převodovky, označeno OFF – pak je motor odpojen od poháněného kola a Motúčko můžete volně strkat nebo táhnout. V dolní poloze (ON) čep zapadne do ozubeného věnce a motor je přes převodovku spojen s poháněným kolem. Volnoběžka v poloze OFF slouží pro případné nouzové dojetí a elektrická brzda funguje samozřejmě pouze v poloze
.
.
Vyplatí se mi zadní kola Triglav?
Krátce: ANO
Podrobně: Motúčko bez zadních kol vyjede každý kopec a ještě vás do něj samo vytáhne, ale pořád musíte držet rukojeti a s nimi podle zákonů fyziky sedmé třídy část nákladu, která odpovídá poměru vzdálenosti od středu kola do středu korby ku vzdálenosti od středu kola do středu vašich dlaní sevřených na rukojetích. To se zadními koly Triglav nenesete váhu vůbec žádnou – jenom přidáváte plyn a rejdujete. Zákazníci mi často říkají : Motúčko je príma! A se zadními kolečky je to dvakrát príma!
Ani vysýpání není těžší – doporučuji vysýpat ani ne přímo dopředu, ani ne přímo do boku, ale úhlopříčkou dopředu.
A když narazíte na terén, kde kolečka přece jenom vadí – pak v lese Motúčko nazdvihnu a pařez přejedu a na pole s hlubokou orbou kolečka sundám – trvá mi to asi dvě tři minuty.
Jako novinku si pro ulehčení vysýpání můžete pořídit buďto korbu s odnímatelnou bočnicí anebo ještě lépe oboustranné mechanické vyklápění, které pasuje ke všem korbám.
Připravujeme také Triglav s jednoduchým naklápěním do strany, takže při jízdě po vrstevnici prudkého kopce udržujete korbu a náklad v ní stále přibližně ve vodorovné rovině – což velmi podstatně snižuje náchylnost k převrácení a takovou jízdu usnadňuje. Naklápění se provádí za jízdy Motúčka.
.
.
Jakou pneumatiku si vybrat?
Krátce: Je to jako u auta. Spolehlivě to nikdy nevíte.
Podrobně: 40/10 cm traktorový vzor hloubky 2 cm vám běžně postačí. Na měkký terén, bahno, je samozřejmě 40/16 cm traktor lepší. A také třeba do lese – když přejedu malé smrčky z náletu, postaví se a rostou dál – a při šestnáctce je tlak na smrček 1,6 krát menší… Důležité je udržovat správný tlak v pneumatice (1,5 atmosféry), protože Motúčko má velmi silný záběr a podhuštěnou pneumatiku si pootočí a vytrhne se vám ventilek.
Jako novinku jsme zavedli lamelovou pneumatiku, která je výsledkem tříletého vlastního vývoje naší firmy. Tato pneumatika má několik výhod – především se nemusíte starat o huštění, nelze ji píchnout a nikdy nemůžete přijít k prázdnému kolu. Dále má v kritických situacích, jako je přejezd překážky, lepší záběr – a to díky tomu, že překážku částečně opíše, tedy obemkne. Rovněž se při zatížení mírně deformuje do tvaru oválu, takže její styčná plcha s terénem je větší a záběr lepší. Pneumatiku vyrábíme v naší firmě.
.
.
Jak zacházet s pojistkou?
Krátce: Vytáhnout vždy, když je Motúčko mimo váš dohled a občas namáznout elektrovodnou vazelínou nebo prostříknout sprejem Kontaktol a podobným. Zavírat pouzdro!
Podrobně: Pojistky jsou svojí charakteristikou navržené tak, aby maximálně vyhovovaly průběhu práce s Motúčkem, Jako u každého takového zařízení vzniká na jejich nožích přechodový odpor, který se může při nesprávném zacházení = zejména při oxidaci kontaktů zvětšit až na 0,5 V, což už by znamenalo, že Motúčko bude výrazně méně „táhnout“. Proto pouzdro vždy zavírejte čepičkou a občas namázněte či prostříkněte elektrovodným mazadlem.
Jako novinku postupně zavádíme ke všem Motúčkům proudové odpojovače – tedy máte-li na svém Motúčku proudový odpojovač, zapomeňte z devadesáti pěti procent na pojistku – veškeré vypínání provádějte odpojovačem a pouze kontakty pojistkového pouzdra jednou za půl roku prostříkněte elektrovodným sprejem či elektrovodnou vazelínou.
.
.
Jak případná oprava?
Krátce: Motúčko je tak kvalitní, že žádnou potřebovat nebudete! J
Podrobně: Ale vážně, poruch je pod jedno procento. Samozřejmě je na Motúčko dva roky záruka, takže během ní je naší povinností se o Vás a Motúčko plně postarat – to znamená vyzvednout, opravit a dopravit zpět k Vám, vše bezplatně. Ale i během záruky by mohlo být pro Vás pohodlnější si svépomocí provést výměnu vadné součástky (novou bychom poslali poštou) – obvykle je to snadné. Po záruce takhle možnost nabývá na významu – ve většině případů podle návodů a video-návodů nebo s telefonem na uchu a námi na druhé konci součástku snadno najdete a obdobným způsobem i vyměníte. Anebo je tu stále možnost, že my Motúčko vyzvedneme, opravíme a dodáme – po záruce to nějaký drobný přátelský peníz, holt stojí.