Jaké Motúčko si podle výkonu vybrat?

Krátce: I s Motúčkem Klasik vyjedete s rozumným nákladem ca 80 kilo každý, po dvou ještě pochůzný kopec.

Podrobně: Motory Klasik (250 W), Power-ExtraPower (300 W)  a Herkules (400 W) se sice výkonem zdánlivě neliší tak moc, rozhodující je ale kroutící moment. Ten mají všechny Motúčkové motory obrovský, což právě dělá to, že Motúčko se před žádným kopcem nezastaví a je obrovskou výhodou před motory BLDC.  Nicméně, Klasik je motor dvoupólový, Power-Extra Power čtyřpólových, což mu dává kroutící moment o polovinu vyšší. Herkules je čtyřpólový a navíc má magnety ze vzácných zemin – což dává kroutící moment ještě o polovinu vyšší, než u Powerů. Klasik si v prudkém kopci zpomalí, Power-Extra Power kopec příliš necítí a Herkules se do prudkého kopce rve jako drak.

Moc důležitá jsou zadní kola Triglav = je to žárově zinkovaná náprava s bantamovými koly šířky 9 cm, samozřejmě zatáčecí, s pérovým tlumičem. Vybral bych si je vždy a ke každému modelu – lidé mi často říkají: Motúčko je príma. S Triglavem je to dvakrát príma!

.

.

Jak je to s rychlostí Motúčka, s brzdou a zpátečkou?

Krátce: Základ je pohon Vpřed rychlostí chůze = 4 km/h a brzda motorová s rekuperací. Je ale také možné mít větší komfort = elektrickou brzdu s pevně nastaveným účinkem anebo  Plynulou regulaci Vpřed/Zpět/Brzda.

Podrobně: Motúčka Klasik, Klasik Ekonomy a Power mají přes ovládací relé motor přímo napojený na baterii, což znamená jednu rychlost (4 km/h) Vpřed. Všechna Motúčka mají rekuperační diodu, což znamená, že při jízdě s kopce rychlostí asi 4 km/h a vyšší se směr proudu obrátí a elektřina nabíjí baterii. To příjemně brzdí – asi tak jako trojka bez plynu při jízdě autem s kopce. Klasik Ekonomy a Power mají navíc již zabudovanou elektrickou brzdu s pevně nastaveným brzdným účinkem. Potřebné intenzity brzdění dosahujete tím, jak často a na jak dlouho brzdu stisknete. Klasik Ekonomy Plus, Extra Power a Herkules jsou vybavena složitou výkonovou tranzistorovou elektronikou, která zajišťuje plynulou regulaci rychlosti Vpřed i Vzad a  také plynulou regulaci elektrické brzdy. Prostě, jak hodně tisknete palcem páčku, tak rychle jedete nebo tak silně brzdíte. Plynulá regulace je na bázi šesti silových tranzistorů, doplněných o velké množství dalších prvků silové elektřiny jako jsou optočleny, měnič, zenerovy diody, diody, odpory, chladiče, pojistky a především mikroprocesor s vloženým programem, který se liší podle řady Motúčka. Regulace je stavěna na mimořádné zátěže a proudové rázy při rozjezdech v extrémně prudkých kopcích či prudkém i nárazovém brzdění a oproti normálnímu provoznímu stavu má koeficient bezpečnosti 8,5. Jak už jsem řekl, Plynulá regulace v sobě obsahuje také rovnocennou plynulou Zpátečku (všechny používané motory jsou pravolevé a je jim šuma fuk, jestli jedou dopředu nebo dozadu). Ve skříňce elektroniky je zabudovaná světelná dioda, která indikuje zvolený režim a dále voltmetr, který ukazuje napětí na baterii.  Kromě toho jsou všechna zadní kola Triglav vybavena mechanickou  parkovací brzdou.

.

.

Jakou korbu si vybrat?

Krátce: Vhodnou na materiál, který budete vozit.

Podrobně: Koreb je více a důležité je, že jsou vzájemně vyměnitelné, a to asi za tři až čtyři minuty. V základu je pro všechna Motúčka kromě Mokaře korba 100 l z pozinkovaného plechu, která velmi dobře slouží na kamení, hlínu, písek, beton, ale samozřejmě také na lehčí materiály. Abyste ale uvezli více, jsou tu korby plastové 120 l a 200l. Někdy se zákazníci ptají, zda se nerozbijí. Odpověď je jednoduchá n: Ještě jsem nejen neviděl, ale ani neslyšel, že by plastovou korbu někdo dokázal rozbít. Na dřevo nad 50 cm dlouhé je tu trakařová nástavba. Velký Mokař je pak trakařový speciál – na něj se už žádná další korba nedává.

.

.

Když nechci vysýpat Motúčko ručně?

Krátce: Zvolte Koňačku nebo Jumbo Double s bočním vysýpáním.

Podrobně: Koňačka i Jumbo Double jsou Motúčka s velkou nosností (300 kg a 400 kg), dvoumotorová (2X300 W čtyřpólové motory) která se obratně pohybují terénem a mají mechanické dopředné (Koňačka) nebo boční vysýpání (to má Jumbo Double na přání).


.

.

Je baterie součástí dodávky Motúčka?

Krátce: ANO

Podrobně: Ano, samozřejmě, baterie PANASONIC speciálně vyvinutá pro pohon elektrických vozidel o kapacitě 22 Ah a nominálním napětí 12 V je součástí a v ceně každého Motúčka (u dvoumotorových Motúček . Baterie je kyselinová, uzavřená, kyselina je absorbována ve skleněné rohoži a může tudíž pracovat a být skladována v jakékoli poloze. Nemusíte se o ni starat jinak, než že ji správně nabíjíte a dobíjíte. A to je velmi důležité! Přečtěte si, prosím, správné zásady na www.motucko.cz.Nejdůležitější je nabíjet baterii nejpozději tehdy, když napětí v klidu poklesne na 11,4 V. Dříve nabíjet baterii můžete a bude ráda. Baterie tohoto typu nemají žádný paměťový efekt a hluboké vybíjení  (tzn. pod 11,4 V v klidu) jim naopak škodí. Napětí snadno vidíte na voltmetru, kterým je každá Motúčková baterii vybavená.


.

.

Jak dlouho baterie vydrží od nabité do nabití?

Krátce: DLOUHO

Podrobně: Ani podrobně nemá smysl ukazovat diagramy, jak se baterie vybíjí. Více energie z ní dostanete, když čerpáte menší proudy delší dobu, než vysoké proudy kratší dobu. Ale v terénu si samozřejmě nemůžete vybírat – nicméně platí, že i turbo-pracovníkům vydrží nabití aspoň jednu pracovní směnu. Nezapomeňte, že jediná, ale skutečně potřebná údržba baterie je – nabít ji nejpozději při 11,4 V v klidu (napětí vidíte na vestavěném voltmetru). A když budete nabíjet dříve, bude to pro baterii ještě lepší. Nemá žádný paměťový efekt, takže nabíjejte klidně po každé práci. A kdybyste náhodou pracovali ještě víc než turbo-pracovníci nebo si Motúčko předávali směnu po směně z ruky do ruky, pak je tu možnost rychlo-výměnného provedení a dvou baterií.

.

.

Je nabíječka součástí základní dodávky Motúčka?

Krátce: NENÍ

Podrobně: Nabíječka součástí Motúčka není a to z toho důvodu, že můžete případně používat také kvalitní nabíječku autobaterií, kterou již možná doma máte. Nechceme Vám naši nabíječku vnucovat. Nicméně, používate-li  jinou než naši, musí mít alespoň tyto základní parametry:

-nejvyšší svorkové napětí v průběhu nabíjecího cyklu  14,8 až 15 V

-nabíjecí proud s omezením na maximum 6,6 A

-automatické přepínání do udržovacího režimu při nabití baterie

Nabíječky Bravo, kterou naleznete v sekci Příslušenství tyto parametry a mnohé další ochrany mají. Jsou to chytré nabíječka a zajistí Vám správné nabíjení nejenom baterie Motúčka, ale také auto-  a všech ostatních dvanácti voltových baterií. Ta o stovku dražší má navíc ještě funkci Repair=opravu za-sulfatovaných baterií. Ta funkce opravdu funguje – kromě naší zkušebny jsem se o tom i sám přesvědčil. Používám naši baterii jako startovací k benzínovému traktůrku a malí vnuci, kteří si na něm hráli, mi otočili klíčkem zapalování. Když jsem za týden chtěl sekat, bylo na baterii 0 voltů – což je normálně pro olověné baterie smrtelné. Přes funkci Repair se  i ale baterie po dvou dnech zotavila tak, že nyní napětí drží a jako startovací ji používám stále a nadále.

.

.

Jaký je rozdíl mezi motory řady Klasik a motory ostatních vyšších řad?

Krátce: S motorem Klasik vyjedu s rozumným nákladem (asi 80 kg) každý po dvou ještě pochůzný kopec. A přes všechny výzvy mi nikdo nikdy nedokázal opak!

Podrobně:. Při soutěži pásové techniky na nejstrmějších evropských vinicích na řece Mosel jsme s Klasikem vyvezli nahoru stotřicetikilového pořadatele – a to už terén nebyl po dvou schůdný a táhli jsme se Motúčkovým navijákem. Faktem ale je, že si Motúčko při takové námaze už pořádně zpomalí. Motor řad Power a vyšších je sice jen o 50 W silnější, ale je čtyřpólový (u Klasik dvoupólový) a má o 50% vyšší kroutící moment (viz Motory na www.motucko.cz ). 

.

.

Má Motúčko volnoběžku a k čemu slouží?

Krátce: Ano, má, každé.

Podrobně: Každé Motúčko je vybaveno volnoběžkou, umístěnou v převodové skříni. Zvenku je to pravoúhlý nerezový čep. Když je ve své horní poloze (jakoby vytažen z převodovky, označeno OFF – pak je motor odpojen od poháněného kola a Motúčko můžete volně strkat nebo táhnout. V dolní poloze (ON) čep zapadne do ozubeného věnce a motor je přes převodovku spojen s poháněným kolem. Volnoběžka v poloze OFF slouží pro případné  nouzové dojetí.

.

.

Vyplatí se mi zadní kola Triglav? 

Krátce: ANO

Podrobně: Motúčko bez zadních kol vyjede každý kopec a ještě vás do něj samo vytáhne, ale pořád musíte držet rukojeti a s nimi podle zákonů fyziky sedmé třídy část nákladu, která odpovídá poměru vzdálenosti od středu kola do středu korby ku vzdálenosti od středu kola do středu vašich dlaní sevřených na rukojetích. To se zadními koly Triglav nenesete váhu vůbec žádnou – jenom přidáváte plyn a rejdujete.  Zákazníci mi často říkají : Motúčko je príma! A se zadními kolečky je to dvakrát príma!

Ani vysýpání není těžší – doporučuji vysýpat ani ne přímo dopředu, ani ne přímo do boku, ale úhlopříčkou dopředu.

A když narazíte na terén, kde kolečka přece jenom vadí – pak v lese Motúčko nazdvihnu a pařez přejedu a na pole s hlubokou orbou kolečka sundám – trvá mi to asi dvě tři minuty.

.

.

Jakou pneumatiku si vybrat? 

Krátce: Je to jako u auta. Spolehlivě to nikdy nevíte.

Podrobně: 40/10 cm traktorový vzor hloubky 2 cm vám běžně postačí. Na měkký terén, bahno, je samozřejmě 40/16 cm traktor lepší. A také třeba do lese – když přejedu malé smrčky z náletu, postaví se a rostou dál – a při šestnáctce je tlak na smrček 1,6 krát menší… Důležité je udržovat správný tlak v pneumatice (1,5 atmosféry), protože Motúčko má velmi silný záběr a podhuštěnou pneumatiku si pootočí a vytrhne se vám ventilek.

.

.

Jak zacházet s pojistkou?

Krátce: Vytáhnout vždy, když je Motúčko mimo váš dohled a občas namáznout elektrovodnou vazelínou nebo prostříknout sprejem Kontaktol a podobným. Zavírat pouzdro!

Podrobně: Pojistky jsou svojí charakteristikou navržené tak, aby maximálně vyhovovaly průběhu práce s Motúčkem, Jako u každého takového zařízení vzniká na jejich nožích přechodový odpor, který se může při nesprávném zacházení = zejména při oxidaci kontaktů zvětšit až na 0,5 V, což už by znamenalo, že Motúčko bude výrazně méně „táhnout“. Proto pouzdro vždy zavírejte čepičkou a občas namázněte či prostříkněte elektrovodným mazadlem.

.

.

Jak případná oprava?

Krátce: Motúčko je tak kvalitní, že žádnou potřebovat nebudete! J

Podrobně: Ale vážně, poruch je pod jedno procento. Samozřejmě je na Motúčko dva roky záruka, takže během ní je naší povinností se o Vás a Motúčko plně postarat – to znamená vyzvednout, opravit a dopravit zpět k Vám, vše bezplatně. Ale i během záruky by mohlo být pro Vás pohodlnější si svépomocí provést výměnu vadné součástky (novou bychom poslali poštou) – obvykle je to snadné. Po záruce takhle možnost nabývá na významu – ve většině případů podle návodů a video-návodů  nebo s telefonem na uchu a námi na druhé konci součástku snadno najdete a obdobným způsobem i vyměníte. Anebo je tu stále možnost, že my Motúčko vyzvedneme, opravíme a dodáme – po záruce to nějaký drobný přátelský peníz, holt stojí.

Produkt přidán do oblíbených
Produkt byl přidán k porovnání

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.